با توجه به اهمیت زیبایی و پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات زیبایی، کلینیکهای زیبایی امروزه یکی از پرطرفدارترین و پرسودترین مشاغل محسوب میشوند. اما همانطور که میدانید، تاسیس کلینیک و مطبهای زیبایی نیازمند احراز شرایط لازم و داشتن مجوزهای قانونی و امکانات سختافزاری مورد نیاز است. دانستن شرایط و مراحل تاسیس کلینیک زیبایی و اجرایی کردن صحیح این مراحل، برای افرادیکه قصد راهاندازی کلینیک زیبایی دارند، ضروری است. اگر در ابتدای راه هستید و هنوز اطلاعات کافی در این خصوص ندارید، نیاز به مشاوره تاسیس کلینیک زیبایی خواهید داشت؛ برای بهرهمندی از مشاوره رایگان، کافیست فرم مشاوره تاسیس کلینیک زیبایی را پر کنید.
گرچه تاسیس کلینیک زیبایی نیازمند شرایط و ملزومات خاص خود است، اما در نظر داشته باشید که همهی افراد امکان تاسیس کلینیک زیبایی را دارند. از طرفی سرمایه مورد نیاز کلینیک و مطب زیبایی نیز چندان زیاد نبوده و با توجه به سود بالای این کسب و کار، میتوان در صورت صحیح انجام دادن مراتب آن، به سرعت به فکر بازگشت سرمایه بود.
مراحل تاسیس کلینیک زیبایی
تاسیس کلینیک زیبایی در صورت اجرای صحیح، میتواند یکی از سودآورترین مشاغل باشد. اما تاسیس یک کلینیک زیبایی نیازمند طی کردن مراحل مختلفی است که باید گام به گام و به درستی طی شوند. عدم توجه به هر یک از این مراحل، میتواند مانع پیشرفت کسبوکار شود. در این صفحه بهطور کامل مراحل تاسیس کلینیک زیبایی را در 9 گام دستهبندی و توضیحات هر یک را بهطور مفصل و جداگانه ارائه کردهایم.
1. بررسی بازار و مشخص کردن طرح کسبوکار
برای تاسیس کلینیک زیبایی، پیش از هر چیز باید ابتدا بازار هدف کار و ظرفیتهای موجود را بررسی کنید. ابتدای کار بایستی تحقیق کنید که وضعیت مشتریان بالقوه در منطقه به چه صورت است و چه ظرفیتی برای هر کدام از لاینهای زیبایی وجود دارد. تحلیل و بررسی رقبا و خدماتی که ارائه میدهند، بههمراه قیمت خدمات، اطلاعات مفیدی در مورد هزینههای مورد نیاز و میزان کسب سود ارائه میدهند.
در مرحله تحقیق بازار باید به نوعی یک بیزینس پلن مشخص تعیین کنید و جزئیات مختلف کسبوکار، نیازهای سختافزاری، نیروهای انسانی، تبلیغات و بازاریابی و … را بهطور کامل مشخص نمایید. در این رابطه میتوانید با پر کردن فرم مشاوره تاسیس کلینیک زیبایی، از تجربه و دانش مشاوران ما در مسیر تاسیس کلینیک زیبایی، بهره ببرید.
2. تامین سرمایه
مطمئنا اولین و مهمترین موضوع در تاسیس یک کسبوکار، هزینهی اولیه و تامین سرمایهی مورد نیاز آن است. هزینهی مورد نیاز برای تاسیس کلینیک زیبایی محدودهی مشخص و ثابتی ندارد و بر حسب تنوع خدمات مورد ارائه و تجهیزات لازم، این مقادیر متفاوت خواهد بود. با این حال اگر تامین سرمایه بر عهده خودتان است و بودجه نسبتا محدودی دارید، نیاز نیست خیلی نگران این موضوع باشید؛ چراکه تاسیس کلینیک زیبایی در لاینهای محدودتر و با هزینهی اولیهی کمتر نیز ممکن است. همچنین امکان خرید اقساطی دستگاههای مختلف وجود دارد و با این امکان قادر خواهید بود تا بخشی از هزینهی اولیه مورد نیاز برای تاسیس کلینیک زیبایی را در آینده و از درآمد کلینیک، بپردازید. ما در هلدینگ تجهیزات و دستگاههای زیبایی دکتر وحید، امکان خرید اقساطی را برای شما عزیزان فراهم کردهایم و برای مشورت در این خصوص، کافیست از طریق شمارههای درج شده در سایت، با کارشناسان ما تماس حاصل کنید.
هزینهی تاسیس کلینیک زیبایی بسته به تعدد لاینهای خدمات، وسعت و لوکیشن کلینیک و برند و کیفیت تجهیزات، متفاوت خواهد بود. در کل برای تاسیس یک کلینیک زیبایی، هزینههای زیر را باید در نظر داشت:
- اجارهی محل کلینیک
- خرید دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز کلینیک
- دکوراسیون و لوازم اداری کلینیک زیبایی
- هزینههای مورد نیاز برای همکاری با پزشک جهت دریافت مجوز
- حقوق کارکنان و اپراتورهای کلینیک
- هزینههای مورد نیاز برای تبلیغات و بازاریابی میدانی و فعالیت در فضای مجازی
در هر صورت برای بیشتر شدن شانس موفقیت کسب و کار و عدم فشار مالی در شروع کار، بهتر است که تامین سرمایه اولیه را جدی بگیرید و به دنبال جذب سرمایه و حتی سرمایهگذار باشید.
3. دریافت مجوزهای لازم برای تاسیس کلینیک زیبایی
با توجه به اینکه مشاغلی که با سلامت افراد سر و کار دارند، نیازمند دریافت مجوزهای مربوطه از وزارت بهداشت هستند، مطمئنا یکی از مهمترین مراحل تاسیس کلینیک زیبایی، دریافت مجوزهای مورد نیاز آن است. توجه داشته باشید که برای دریافت مجوز مطب زیبایی یا کلینیک زیبایی، بایستی با پروانه پزشک عمومی و پزشک متخصص پوست و مو اقدام شود. اما چنانچه خودتان در نقش سرمایهگذار یا مدیر کلینیک، پزشک نیستید، میتوانید با پزشکان مختلف در این خصوص همکاری کنید. در واقع میتوان پس از عقد قرارداد با پزشک و تهیه مدارک لازم، برای دریافت مجوز تاسیس کلینیک زیبایی، اقدام کرد.
با مراجعه به صفحهی سوالات متداول تاسیس کلینیک زیبایی به سوالات مختلف و رایج شما در زمینهی تاسیس کلینیک زیبایی پاسخ دادهایم. همچنین اگر سوالی در این خصوص دارید، میتوانید از طریق چت آنلاین یا تماس با شمارههای درج شده، با کارشناسان ما تماس حاصل کنید.
4. تعیین لوکیشن و فضای راهاندازی کلینیک زیبایی
یکی از مهمترین مراحل تاسیس کلینیک زیبایی، انتخاب موقعیت و فضای کلینیک است. لوکیشن کلینیک در درجهی اول باید از نظر جذب مشتری، رقابت و فرصتهای تبلیغاتی شرایط خوبی داشته و در درجهی دوم نیز باید بهگونهای باشد که دسترسی مناسبی از نقاط مختلف داشته باشد. به عنوان مثال لوکیشن کلینیک ضمن اینکه مطابق نیاز و انتظارات مشتریان است، نباید در مجاورت چند کلینیک زیبایی قرار داشته باشد یا اینکه قرارگیری کلینیک در نزدیکی مطبهای پزشکی و داروخانهها، به جلوهی بهتر کار، کمک خواهد کرد.
پس از انتخاب موقعیت مکانی، نوبت به انتخاب واحد و فضای مناسب برای کلینیک میرسد؛ با توجه به اینکه اصلا حوزهی کاری در زمینهی زیبایی است، فضا و جلوهی کلینیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گرچه در گامهای بعدی به موضوع دکوراسیون کلینیک میپردازیم، اما این نکته را باید در نظر داشت که اصلا فضای ساختمان و واحد کلینیک باید دارای ظرفیتهای لازم باشد.
5. طراحی دکوراسیون فضای کلینیک
طراحی دکوراسیون در حوزهی کلینیکهای زیبایی، اهمیت بسیار بالایی دارد و پیش از هر چیز دیگر، اولین چیزی است که در دید مراجعین مورد توجه قرار میگیرد. البته اهمیت طراحی دکوراسیون کلینیک زیبایی صرفا از منظر زیبایی شناسی و جذابیت فضا نبوده و دکوراسیون داخلی باید به نحوی انجام گیرد که از نظر راحتی، آرامش و کاربردی بودن نیز کاملا مناسب باشد. مهمترین شرایط و نکات حائز اهمیت در طراحی دیزاین و چینش کلینیک زیبایی، عبارتاند از:
- بهکارگیری رنگ سازمانی و برند در دکوراسیون کلینیک
- هماهنگی دکوراسیون و المانها با نوع خدمات و فعالیت
- استفاده از رنگ و مصالح شاداب و آرامشبخش و هماهنگ با فضای خدمات زیبایی و درمانی
- در نظر گرفتن اتاق یا پارتیشنهای مختلف برای انجام خدمات متفاوت
- فضا و امکانات مناسب برای پذیرش، سالن انتظار و استراحت مراجعین
6. خرید دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز
پس از انتخاب ملک و فضای کسب و کار، نوبت به خرید دستگاههای زیبایی و تجهیزات مورد نیاز میرسد. خرید انواع دستگاهها، به لاینهای خدمات زیبایی مورد نظر یعنی حذف موهای زائد، لاغری، جوانسازی و … بستگی دارد. هر کدام از این لاینها نیازمند یک یا چند دستگاه مختلف هستند که بایستی بر حسب بودجه و فضا، دستگاههای مناسب را خریداری کرد.
دستگاه لیزر موهای زائد، هایفو، لاغری، هیدروفیشیال، آنالیزور پوست، لیزر پیکوشور، آر اف فرکشنال و دستگاه بخور از جمله پرکاربردترین و ضروریترین دستگاههای مورد استفاده در کلینیکهای زیبایی بهشمار میروند. نتایج حاصل بر روی مراجعین، در کنار مهارت اپراتور، تا حد زیادی به کیفیت دستگاهها بستگی دارد و به همین خاطر در هنگام انتخاب و خرید انواع دستگاههای زیبایی، باید به قدر کافی تحقیق کنید. برخی از این دستگاهها روزانه چند ساعت مورد استفاده قرار میگیرند و در صورت عدم کیفیت مناسب، شاید کارتان را مختل کنند. در صفحهی منتخب دستگاههای مورد نیاز کلینیک زیبایی میتوانید بهطور کامل با انواع دستگاههای زیبایی و اولویت هر یک آشنا شوید.
7. جذب و آموزش پرسنل
یکی از مهمترین مراحل تاسیس کلینیک، پیدا کردن و استخدام نیروهای متخصص است. استخدام پزشک، منشی و اپراتورهای متخصص و کاردان، تاثیر زیادی در موفقیت یک کلینیک زیبایی دارد. داشتن تجربه، تخصص و رفتار حرفهای، ضمن مشتریمداری بهتر، در بهبود ارائهی خدمات نیز تاثیرگذار است. علاوهبر دقت در جذب نیروهای انسانی، آموزش صحیح و نظارت بر عملکردشان نیز بسیار تعیین کننده خواهد بود. برای این منظور باید مدیریت کلینیک خود فنون مدیریتی و رویههای موثر در اجرای خدمات را بهخوبی بشناسد و عملی کند.
8. قیمت گذاری خدمات
قیمتگذاری صحیح خدمات و درنظر گرفتن حاشیه سود مناسب، یکی از مهمترین مقولههای موفقیت کلینیک و جذب هر چه بهتر مشتریان است. قیمت خیلی زیاد یا کم، هر دو میتوانند برای کسبوکار، خطرناک باشند. در قیمتگذاری خدمات بایستی وضعیت رقبا، ظاهر کلینیک و کیفیت دستگاهها، بافت منطقه و توان مالی مردم و … بایستی بهخوبی تحلیل و بررسی شوند.
9. برندینگ و بازاریابی
شاید با خود بگویید که بازاریابی و برندسازی را چندان نمیتوان جزو مراحل تاسیس کلینیک زیبایی، بهشمار آورد، اما مطمئنا عدم توجه به بازاریابی و جذب مشتری، میتواند در ماههای آغازین کلینیک را با مشکلات جدی مواجه کند. به همین خاطر توجه به تبلیغات و بازاریابی یکی از مهمترین مراحل تاسیس کلینیک زیبایی بوده و استفاده صحیح از بودجه و ظرفیتهای موجود برای جذب مشتری، بسیار حائز اهمیت است. چراکه علاوهبر هزینههای اولیه که برای تاسیس کلینیک متحمل میشوید، هزینههای جاری کسب و کار نظیر حقوق کارکنان و اجارهی ملک، در صورت عدم کسب درآمد کافی در ماههای اولیه، مشکل ساز خواهند بود.
تاسیس کلینیک زیبایی، چه مدت طول میکشد؟
برنامهریزی و انجام مراحل تاسیس کلینیک زیبایی همانطور که توضیح دادیم، نیازمند اقدامات متفاوتی است که برخی عملیاتی و برخی دیگر دارای ماهیت تحقیق و برنامهریزی هستند. زمان ثابت و مشخصی نمیتوان برای راهاندازی یک کلینیک زیبایی تعیین کرد و این بازهی زمانی بر حسب شرایط، بودجه و محدودیتها متفاوت است. اما برای هر کدام از این مراحل، میتوان بازههای زمانی زیر را در نظر گرفت:
مرحله تاسیس | بازه زمانی |
بررسی و طرح کسبوکار | دو هفته تا دو ماه |
دریافت مجوزها | یک هفته تا یک ماه |
انتخاب لوکیشن و اجاره ملک | یک تا دو هفته |
استخدام پرسنل و آموزش | یک تا دو هفته |
دکوراسیون کلینیک و خرید تجهیزات اداری | دو هفته تا یک ماه |
خرید دستگاههای زیبایی و آموزش استفاده | یک تا دو هفته |
هزینه تاسیس و راهاندازی کلینیک زیبایی چقدر است؟
هزینهی تاسیس کلینیک به پارامترهای مختلفی بستگی دارد و بر اساس محل فعالیت و اینکه قرار است در کدام لاینهای زیبایی فعالیت کنید، هزینه تاسیس کلینیک زیبایی متفاوت خواهد بود. خرید یا اجاره ملک، تهیهی دستگاههای زیبایی و دکوراسیون کلینیک، هزینههای اولیهی راهاندازی کلینیک هستند. این هزینههای میتواند از حدود 1 میلیارد تا بیش از دو میلیارد، متغیر باشد. البته علاوهبر هزینههای اولیه، یک کلینیک زیبایی در ادامه هم نیازمند هزینههای مختلف خواهد بود که در صورت انجام شکلگیری صحیح فعالیت کلینیک، میتوان از همان ماههای اول کار نیز با بخشی از درآمد آنها را تامین کرد.
راهکارهای موفقیت در تاسیس کلینیک زیبایی
هر چقدر هم که کلینیک زیبایی، مزایای زیادی داشته و پر سود باشد، اما در فضای رقابتی امروز، موفقیت در این حیطه نیز چالشهای خاص خود را دارد. در این بخش به معرفی چندین راهکار موثر برای بالا بردن احتمال موفقیت یک کلینیک زیبایی، پرداختیم:
- تحقیقات کامل و داشتن طرح دقیق برای تاسیس و فعالیت، باعث میشود تا بتوانید بدون هدر رفت سرمایه و زمان، بتوانید به سرعت کلینیک را راهاندازی کرده و به نتیجه برسید.
- دقت در انتخاب لوکیشن و انتخاب صحیح ملک، تاثیر زیادی در جذب مشتریان دارد.
- خرید تجهیزات بهروز و باکیفیت یکی از مهمترین پارامترها در زمینهی تاسیس کلینیک زیبایی است و با توجه به اینکه سرعت پیشرفت تکنولوژی در این زمینه بالاست، در هنگام خرید تجهیزات باید به قدر کافی دقت کنید.
- ظاهر مدرن و جذابیتهای بصری در هر کسبوکاری، بهویژه در امور زیبایی بسیار مهم است؛ توجه به دکوراسیون و ترکیب رنگها در تاسیس کلینیک زیبایی بسیار مهم است.
- استخدام کادر درمانی و نیروهای انسانی مجرب نیز یک گام مهم دیگر در مسیر موفقیت کلینیک زیبایی است.
- قیمتگذاری صحیح و بهکارگیری تکنیکهای صحیح بازاریابی در جذب هر چه هدفمندتر مشتریان، موثر است.
دلایل تاسیس کلینیک زیبایی
صنعت زیبایی در دنیا و ایران، روبهرشد و توسعه بوده و لاینهای مختلف خدمات کلینیکی طی چند سال اخیر، کم کم در میان مردم شناخته شدهاند و پیشبینی میشود که تقاضا برای خدمات مختلف، رفتهرفته بیشتر شود. راهاندازی یک کلینیک زیبایی، از جوانب مختلف میتواند مزایا و فرصتهای متعددی را فراهم کند. این نوع کسب و کار بهخاطر دلایل زیر، میتواند یک کار رو به جلو و سودده باشد:
- بهروز بودن خدمات و اهمیت روز افزون موضوع زیبایی در میان مردم
- گسترهی خدمات از زیبایی و جوانسازی پوست گرفته تا حذف موهای زائد و لاغری
- جدید بودن کسبوکار و عدم رقابت خیلی زیاد در بسیاری از مناطق کشور
- مرسوم بودن شیوهی پرداختی پورسانتی به اپراتورهای خدمات و کمتر بودن هزینههای ثابت
- چند جلسهای بودن هر کدام از خدمات مورد ارائه و چندین مرتبه کسب درآمد از هر کلاینت
- منبع درآمد ثابت در شرایط مختلف اقتصادی